Vi presenterar ESL Language Travel Awards

We are ESL oktober 7, 2016

Här är några saker du bör veta om ESL. Först och främst anser vi att våra studenter skall få den bästa möjliga informationen och rådgivningen när de väljer ett program för studier utomlands. Det är därför vi investerar så mycket i att träna vår personal och lägger så stor vikt vid att insamla feedback. För det andra anser vi att excellens ska belönas.

Det helt nya ESL Language Travel Awards kombinerar perfekt dessa två idéer.

Dessa Awards omfattar kategorier från Årets språkskola till Årets CSR-champion och visar dig vilka språkskolor som verkligen har tillfredsställt sina studenter under de senaste 12 månaderna.

 

En ny höjdpunkt under ESL:s årliga workshop

Varje år samlar vi språkskolor från världens alla hörn till en rolig, men seriös, workshop, där vi kan utbyta erfarenheter och möta partner ansikte mot ansikte. Efter årets succé kommer nu prisutdelningen att bli en av höjdpunkterna under ESL:s framtida workshops.

Utöver att belöna excellens, tror vi att utmärkelserna kommer att stimulera skolorna till att arbeta ännu hårdare med att erbjudda studenterna en enastående upplevelse. Det är också därför vi presenterar en tydlig redovisning av resultaten.

 

Ett år av jubiléer

2016 har vi 20-årsjubileum och et firar vi under året med specialerbjudanden, presenter och ett antal fester. Du kan läsa mer om detta online med hashtaggen #WeAreESL.

Vad kunde vara bättre för att fira vår födelsedag än att lansera en serie Awards för att belöna excellens hos våra språkskolor.

Prisceremonin skedde på Montreux Casino, där den legendariska Montreux Jazz Festival startade för 50 år sedan. Fem år senare brann den ursprungliga byggnaden ner under en konsert med Frank Zappa och spred ”Smoke on the Water of Lake Geneva” (Deep Purple skrev sången under branden).

För 35 år sedan spelade Queen och David Bowie in ”Under Pressure” på Mountain Studio i det nybyggda kasinot. De språkskolor som kandiderade till ett Award kände verkligen pressen under ceremonin!

 

Att säkra objektiviteten: hur pristagarna väljs ut

För att säkra ett rättvist val, konsulterade vi en statistiker om hur vi skulle väga de olika elementen som bildar varje kategori.

De två grundläggande faktorerna är värderingen av den feedback vi samlar in från våra studenter efter deras studier utomlands och den utvärdering som våra medarbetare, vilka arbetar med skolorna dagligen, gör. Den minsta mängeden feedback som krävs för varje kategori var ett viktigt sätt att säkra att värderingarna reflekterar en bred studentupplevelse.

När studenterna återvänder från sina studier utomlands, ber vi dem bedöma alla aspekter av sin upplevelse, inklusive faciliteter, undervisningens kvalitet, boende och fritid. Under dessa frågor finns mer specifika sådana i varje kategori (exempelvis avstånd till skolan, rumsstandard, standard på gemensamma utrymmen, mat och läge, faller alla under ”boende”).

Alla ESL:s partnerskolor – det finns fler än 400 runt om i världen, det största urval som någon språkreseförmedlare erbjuder – kan kandidera till ett Award. Skolorna måste erhålla ett visst antal omdömen under en 12-månadersperiod för att kunna komma ifråga – antalet varierar beroende på kategori.

I de flesta kategorier rankas de tio bästa skolorna först på basis av studenternas feedback och sedan av över 180 ESL-medarbetare som arbetar direkt med skolorna baserat på deras egna erfarenheter. Poängen kombineras sedan för att utse en vinnare. (Frågorna vi ställer till våra medarbetare är koncentrerade till ”hur gör arbetet med denna skola det lättare för dig att ge service till våra kunder?”).

Våra medarbetare arbetar dagligen med studenter och skolor. Relationen inbegriper inte bara produktkunskap och know-how, utan även logistik, disponibilitet och handhavande av speciella krav. Utöver att vara lyhörda för studenternas behov och att noga lyssna på varje kunds specifika önskemål, besöker de regelbundet skolor för att kunna ge en allsidig feedback. Allt detta arbete gör att vi och våra partnerskolor kan leverera en personanpassad upplevelse till varje student.

Kategorin CSR-champion är baserad på skolornas användande av vårt CSR Självvärderingsverktyg. Detta frågeformulär online låter partnerskolorna göra en egenvärdering av hur långt de kommit i sina CSR-strategier. Med vårt åtagande att dela CSR Best practice med branschen, är vi i en unik position för att dela ut detta pris. Skolor som är medlemmar i en koncern mäts som helhet till skillnad från individuella skolor.

 

Här följer 10 i topplistan för varje kategori:

Årets skola (engelska)

1. Brooklyn School of English4.52
 2. EC Brighton4.47
 3. BSC Brighton4.42
 4. Atlantic Galway4.38
 5. Liverpool School of English4.38
 6. St Giles Brighton4.34
 7. Wimbledon School of English4.24
 8. ILSC Vancouver4.19
 9. BSC London Centre4.15
 10. ILSC Toronto4.05

Kriterium: minimum 40 omdömen, 50 % studenter, 50 % ESL-medarbetare.

 

Årets skola (övriga språk)

1. Institut Européen de Français Montpellier4.43
 2. Escuela de Idiomas Nerja4.27
 3. Linguaviva Firenze4.19
 4. ALPADIA Montreux4.17
 5. Ih CLIC Sevilla4.15
 6. Kudan Institute of Japanese Language4.14
 7. International House DILIT Roma4.14
 8. Accademia Italiana Salerno4.11
 9. Taronja Valencia4.09
 10. ALPADIA Freiburg4.02

Kriterium: minimum 20 omdömen, 50 % studenter, 50 % ESL-medarbetare.

 

Årets skolkoncern

1. EC4.46
 2. BSC4.36
 3. St Giles International4.29
 4. Kings Education4.25
 5. Lexis4.2
 6. ILSC4.15
 7. ALPADIA4.13
 8. Study group4.06
 9. Enforex / Don Quijote4.05
 10. ELS4.03

Kriterium: minimum 5 skolor i en koncern, 50 % studenter, 50 % ESL-medarbetare.

 

Årets skolfaciliteter

1. Kings London4.54
 2. EC Brighton4.51
 3. Brooklyn School of Languages4.5
 4. LAL Sliema4.47
 5. BSC Brighton4.42
 6. Lexis Seoul4.41
 7. St Giles San Francisco4.38
 8. Embassy English San Diego4.35
 9. Institut Européen de Français Montpellier4.33
 10. Atlantic Galway4.3

Kriterium: minimum 30 omdömen, 70 % studenter, 30 % ESL-medarbetare.

 

Årets boende

1. Ih Belfast4.59
 2. Atlantic Galway4.54
 3. Institut Européen de Français Montpellier4.45
 4. BSC Brighton4.42
 5. Glasgow School of English4.41
 6. EC Miami4.32
 7. ILSC Montreal4.3
 8. EC Brighton4.29
 9. ALPADIA Montreux4.28
 10. Kudan Institute of Japanese Language4.25

Kriterium: minimum 30 omdömen, 70 % studenter, 30 % ESL-medarbetare.

 

Årets undervisningsprogram

1. ALPADIA Lyon4.79
 2. St Giles San Francisco4.79
 3. St Brelade’s Jersey4.72
 4. Brooklyn School of Languages4.7
 5. CIAL Lisboa4.66
 6. Wimbledon School of English4.62
 7. EC New York4.59
 8. BSC Oxford4.54
 9. Atlantic Galway4.53
 10. Escuela de Idiomas Nerja4.4

Kriterium: minimum 30 omdömen, 100 % studenter.

 

Årets fritidsprogram

1. BSC Brighton4.52
 2. Wimbledon School of English4.47
 3. St Giles San Francisco4.45
 4. BSC Oxford4.44
 5. EC New York4.44
 6. Atlantic Galway4.36
 7. Taronja Valencia4.35
 8. ALPADIA Montreux4.32
 9. LAL Cape Town4.27
 10. EC Brighton4.26

Kriterium: minimum 30 omdömen, 100 % studenter.

 

Årets CSR-champion

1. EC8.43
 2. NZLC8.4
 3. ISI Dublin6.7
 4. French in Normandy6.6
 5. ILSC6.22
 6. English in Chester5.8
 7. International House Belfast5.3
 8. Liverpool School of English5.3
 9. Escuela de idiomas Nerja5.2
 10. St Giles International5.11

Kriterium: 100 % baserat på resultatet av CSR Självvärderingsverktyg. I denna kategori mäts skolor som utgör del av en koncern som en helhet, till skillnad mot individuella skolor. Detta uppmuntrar koncerner att dela med sig av Best practice och att inte fokusera expertisen på ett enda kurscenter.

 

Årets juniorprogram

1. Torbay Language Centre4.32
 2. Colegio Benalmádena Málaga4.28
 3. Brighton College4.19
 4. Campus Central Leysin4.09
 5. Summer Camp San Sebastian4.03
 6. London City Campus4.02
 7. St Paul’s Bay College Malta4.02
 8. St Martin’s College Malta4.01
 9. Galway Summer Camp4
 10. Waldsee Campus Freiburg4

Kriterium: minimum 20 omdömen, 50 % studenter, 50 % ESL-medarbetare.

 

Under ceremonin utdelas även Awards till ESL-medarbetare.

Grattis till alla kandidater

Alla skolor som listas här har gett våra studenter en oförglömlig upplevelse under de senaste 12 månaderna. Fortsett att jobba hårt för att leverera den bästa erfarenheten, så kan nästa års vinnare bli du!

By Krister Weidenhielm

What do you think?