Förändrad medvetenhet i Latinamerika

Av världens 400 millioner spansktalande, bor runt 85 % i Latinamerika. Det är en plats med stor variation, som sträcker sig från de isblå glaciärerna på Eldslandet, till den soldränkta mexikanska öknen, via de jungfruliga regnskogarna i Centralamerika. Latinamerikas kulturer är lika varierande som dess scenerier, där varje land och stad har sina egna ljud, smaker och traditioner, med mycket påverkan från urbefolkningen, parallellt med den från kolonialtiden och från immigranterna. Detta är platsen där du kan lära dig spanska och få ditt livs upplevelse.

Men de latinamerikanska länderna står inför många utmaningar, både sociala och miljömässiga. Dels finns verklig fattigdom, dels hotas den biologiska mångfalden, som gör så många ställen attraktiva, av människans påverkan. Mot denna bakgrund arbetar våra partnerskolor på att förbättra sitt miljöengagemang genom att erbjuda sina studenter en inblick i det lokala livet, speciellt genom volontärprojekt som hjälper lokala grupper. För studenterna kan detta bli en upplevelse som förändrar livet.

Habla-Ya-Volunteering-532x399

”Som volontär från Europa eller Nordamerika kanske du inte kommer att ha så stor påverkan under tiden du är här, men jag tror att ditt medvetande förändras när du kommer hem och det är en av de viktigaste sakerna du kan ta med dig från denna erfarenhet”, säger Julio J. Santamaría Barría från Habla Ya! i Panama. Den skillnad du kan göra under en kort vistelse kanske är begränsad, men du kommer att se sidor av den lokala kulturen som turister sällan ser och ditt stöd hjälper tveklöst organisationerna. Vissa studenter fortsätter att bidra till de lokala projekten långt efter att de återvänt hem.

Casa Esperanza är ett projekt i Boquete, som studenterna på Habla Ya! Aktivt medverkar i. Den lokala organisationen uppmuntrar barn att gå till skolan genom att hämta dem i hemmet på morgonen, ge dem frukost och ta dem till skolan. På eftermiddagen hämtas barnen i skolan, ges lunch och ses efter på centret tills föräldrarna slutar sina arbeten. ”Det är här som våra studenter kan engagera sig genom att hjälpa till med aktiviteterna, leka och spela med dem och hjälpa till att hålla seminarier i olika ämnen som data och engelska”, säger Julio. Skolan samordnar med Casa Esperanza och uppmuntrar studenterna att dela med sig av sina kunskaper och intressen med välgörenhetsorganisationen. ”Studenterna gillar det och finner det värt besväret eftersom de får en meningsfull roll att utföra”. Ett annat sätt på vilket studenterna kan använda sina kunskaper för att hjälpa det lokala samhället är att undervisa i engelska på skolan, där gratis kvällslektioner ges två gånger i veckan.

Habla Ya! Har en person i personalen som ägnar sig åt att sköta volontärsprogrammen i Boquete (och man planerar att utnämna en i Bocas del Toro inom kort). Detta för med sig att studenter med specialkunskaper kan arbeta i projekt som verkligen kan dra nytta av dessa. Ett exempel är ett lokalt barnhem som hjälper misshandlade barn. På grund av arbetets natur måste volontärarbetarna kunna någorlunda spanska, ha erfarenhet av att hjälpa barn med problem och kunna ägna en månad åt projektet. ”Vi får en handfull studenter som vill hjälpa till på barnhemmet varje år och de studenter som kommer tar starkt intryck.”

Ett annat projekt som kräver mer specialiserade kunskaper, drivs hos Habla Ya! I Bocas del Toro. ”De Flytande Läkarna är en grupp läkare från USA som har rest runt i Centralamerika… om någon av våra studenter har medicinsk bakgrund kan de hjälpa till, exempelvis när doktorerna far till något avlägset samhälle en gång i månaden”, säger Julio. ”Det är en fin chans att praktisera medicinsk spanska, vilket tycks vara mycket användbart i USA.”

Andra projekt kräver inte någon speciell bakgrund och passar bra ihop med en kurs i spanska. Exempelvis kan studenterna hjälpa till med Real Boquete Recycling, som antagligen är det mest avancerade återvinningsprogrammet i Panama. Det lär lokala skolbarn att återvinna avfall, för vilket skolan får pengar som kan spenderas på utrustning. ”Det får effekt”, säger Julio, ”barnens föräldrar tar nu med sig saker som skall återvinnas till centret! Våra studenter hjälper till med att dela ut flygblad om projektet, besöker skolor och pratar med barnen och går till centret för att arbeta direkt med materialen”. Studenterna kan också besöka ett lokalt äldreboende och prata med de boende, spela kort, ta en promenad runt i staden med dem, ”detta är en fin aktivitet att göra tillsammans med en kurs i spanska, då du får bra tillfälle att praktisera språket”.

ESL:s partner Academia Columbus har skolor i EcuadorCosta Rica och Mexiko. Katrin Uphoff förklarar att skolorna vill att deras studenter ”inte bara lär sig spanska, utan också förstår de latinamerikanska kulturerna och lär sig om dess naturtillgångar. För lokalbefolkningen spelar naturen en viktig roll i deras liv, oavsett om de lever i den (Mayaindianer som bor i djungeln, folk som bor nära en aktiv vulkan), lever av den (jordbruk, kaffeodling, stränder,…) eller lever med den (den lokala floran och faunan, som delar med sig av sin skönhet, som att snorkla med havssköldpaddor, besöka parker med apor och vandra i de snötäckta Anderna, men också av faror, som exempelvis krokodilerna i floderna, pumorna i djungeln och aktiva vulkaner). Naturen är intimt sammanflätad med landets historia och kultur.”

volunteering-532x399

Academia Columbus organiserar ett antal volontärprojekt inom miljö och det sociala området. Några exempel på miljörelaterade volontärprojekt inkluderar ett räddningsprogram för havssköldpaddor i Mexikounderhåll och bevarande av nationalparker i Costa Rica, volontärjobb på Galapagosöarna, forskning och/eller underhåll och bevarande av regnskogarna i Ecuador. ”För att bidra i lokala sociala projekt, har vi skapat kursen Clinical Shadowing and Spanish i Mexiko, där studenterna läser 4 timmar spanska på förmiddagen och sedan på eftermiddagen arbetar de för Röda Korset i Playa del Carmen eller följer de en lokal läkare till ett Mayasamhälle.”

Miljöfrågor

Academia Columbus arbetar också hårt med sina interna CSR-policies. Vi på ESL tar CSR-frågor på mycket stort allvar och uppmuntrar aktivt våra partnerskolor att dela vår passion. En av de tre hörnpelarna för hållbarhet är miljöåtgärder och Academia Columbus har ett antal positiva sådana. Till exempel ligger alla studentlägenheter på maximum 30 minuters promenadavstånd från kurscentren, vilket bidrar till att skära ner på onödigt resande (utöver att vara bekvämare för alla inblandade). I Mexiko och Quito är tiden vanligtvis betydligt kortare. På boendet finns skyltar som uppmanar studenterna att spara på vattnet och att stänga av elektriciteten när den inte används. Allt avfall på skolorna sorteras och studenterna ombeds att göra detsamma.

Panama-532x399

Academia Columbus skolor uppmuntrar också studenterna att tänka på miljön genom relevanta kurser och kursinnehåll. Skolan i Costa Rica genomförde nyligen en affischtävling för att firaVärldsmiljödagen, där studenter och personal deltog med att göra affischer med budskap till förmån för naturen och planeten.

Katrin är entusiastisk över en ny kurs baserad på spanska & ekologi i Costa Rica. ”Vi håller fortfarande på att utforma detaljerna i detta program, men det blir en kombination av allmän spanska, specifikt vokabulär relaterat till ekologi, föredrag om ekologi, besök på ekologiska företag och möjligen ett volontärsprojekt efteråt. Vi siktar på att starta denna kurs 2013.”

Officiell (brist på) support

En utmaning för alla våra partnerskolor i Latinamerika är bristen på den typ av statligt stöd som nu är vanligt i stora delar av Europa. ”Det finns utmaningar om vi tänker på återvinning till exempel”, säger Katrin och påpekar att resurser för återvinning är små, utom i Costa Rica där sorterat avfall hämtas utan extra kostnad. I Mexiko, som kontrast, hämtas det sorterade avfallet och blandas igen i samma bil, så ”återvinning är inte så stor idé för närvarande”.

Julio på Habla Ya! är också bekymrad för bristen på statligt stöd i de lokala samhällena runt hans skolor, vilket till del är anledningen till att det finns så många möjligheter till volontärarbete för studenterna. ”Det finns gott om pengar i landet, men det kommer inte dit där det behövs, delvis på grund av korruptionen. The Floating Doctors är så betydelsefulla i Boca del Toro eftersom de lokala sjukhusen inte har tillräcklig budget. Liksom många andra välgörenhetsorganisationer drivs de av utlänningar som har kommit hit och upptäckt att de kan göra en insats. De mest framgångsrika initiativen är vanligen privata sådana som kan stödjas av stora företag.”

Men bristen på officiell support är inget skäl till att inte involvera sig. Julios råd till vem som än funderar på att starta ett volontärprogram är ”att det inte skall vara en bisyssla. Vi har anställt en person som ansvarar för vårt volontär- och välgörenhetsarbete och det har varit ett positivt steg. Man kan göra skillnad!”

Läs mer om våra terminskurser (3 månader och längre) och kurser i spanska (av alla längder).

Print Friendly